Hoeveel % van de totale CO2-uitstoot van de UGent wordt veroorzaakt door dienstreizen?
Door de toenemende internationalisering van onderzoek, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening, maken de medewerkers van de UGent jaarlijks heel wat dienstreizen. Een aanzienlijk aantal daarvan gebeurt met het vliegtuig. Naar schatting wordt bijna 15% van de totale CO2-uitstoot van de UGent veroorzaakt door dienstreizen. Het grootste deel van deze dienstreizen vindt plaats binnen Europa.
Verschillende vakgroepen namen al het voortouw door te kiezen voor videoconferenties, niet te vliegen naar gemakkelijk bereikbare steden, CO2 te compenseren en een extra check in te voeren rond het nut van een verre conferentie. Een duurzaam reisbeleid heeft deze maatregelen nu verankerd.
Vergaderen op afstand met tele- en videoconferencing
Er bestaan verschillende technische oplossingen om vergaderingen mogelijk te maken tussen gesprekspartners die zich op verschillende locaties bevinden. Hierbij kunnen zowel video, audio als documenten worden uitgewisseld:
Met de trein naar ‘groene steden’
‘Groene steden’ zijn steden die vanuit Gent met de bus of per trein in minder dan zes uur bereikbaar zijn of de reistijd ernaartoe per trein niet langer is dan per vliegtuig (duur van vlucht + 2 uur, als standaardduur van de rit naar de luchthaven + inchecktijd + transfertijd). Bij het boeken van een reis naar een van deze “groene steden”, wordt het vliegtuig niet langer aangeboden als mogelijk transportmiddel. Indien het echt niet anders kan, kan uitzonderlijk een reis per vliegtuig aangevraagd worden.
Hier een niet-limitatieve opsomming van dergelijke steden:
Amsterdam, Ashford, Birmingham, Bonn, Bordeaux, Brighton, Bristol, Cambridge, Cardiff, Dortmund, Düsseldorf, Egmond aan Zee, Frankfurt, Grenoble, Groningen, Heidelberg, Keulen, Leeds, Londen, Luxemburg, Lyon, Mainz, Marseille, Metz, Montpellier, Nancy, Nantes, Oxford, Parijs, Reims, Rennes, Sheffield, Southampton, Straatsburg, Stuttgart, York
Met de trein naar ‘oranje steden’
‘Oranje’ steden zijn steden waarnaar de reistijd per trein maximum 8 uur bedraagt. Bij het boeken van een reis naar die bestemmingen krijgen de UGent’ers de trein of bus als voorkeursoptie te zien. Op die manier worden de duurzamere vervoersmiddelen als evidentie naar voor geschoven.
Hier een niet-limitatieve opsomming van steden:
Aix-en-Provence, Basel, Berlijn, Bern, Bremen, Durham, Freiburg, Fribourg, Genève, Göttingen, Hamburg, Hannover, Karlsruhe, Lausanne, Leipzig, München, New Castle, Nice, Nuremberg, Toulouse, Twente, Zürich
Bewustmaking: I didn’t fly!
Vond je een duurzamer alternatief voor je verplaatsing naar een congres of een vergadering in het buitenland? Laat het de anderen weten en gebruik bovenstaande logo in je presentatie!
CO2-bijdrage voor vliegreizen
Daarnaast wordt voor elke UGent-vliegreis een bijdrage aangerekend, evenredig met de uitgestoten hoeveelheid CO2. Met deze bijdrage wordt een CO2-verlaging in een klimaatproject gerealiseerd. Hiervoor werkt de UGent samen met CO2logic. De universiteit zal mee beslissen over de projecten die gefinancierd zullen worden. Meer info vind je hier.
In 2019 werd binnen het duurzaamheidskantoor een masterthesis uitgevoerd die dieper inzoomt op CO2-compensatie. Deze thesis en de belangrijkste conclusies zijn voor je beschikbaar.
Voor vluchten die niet geboekt worden via het centrale raamcontract, wordt een forfaitaire CO2-bijdrage van 50 euro aangerekend.
Leren van de UGent?
What happens in Ghent (sustainably) travels abroad. Onze “eerste stappen naar een duurzaam reisbeleid” werden al 10-tallen keren doorgestuurd naar overheden, instellingen, collega-universiteiten, bedrijven, … in binnen- en buitenland. Onze ‘zwepers’, de actiegroep ‘de groene locomotief’, schreven neer hoe een bottom-up project uitgroeide tot een beslissing. Lees het hier.